Kolowrat - Spolek pro zachování tradičních hodnot


Marie Rottrová

22.01.2005 22:12

 

Zpěvačka Marie Rottrová pochází z Ostravy, spolupracovala s Ostravským rozhlasem a vystupovala se skupinou Flamingo (Plameňáci). Od osmdesátých let působí jako sólistka, vystupovala v řadě recitálů a televizních pořadů. Do srdcí svých posluchačů se zapsala hity jako Kůň bílý, Markétka, Řeka lásky, Lásko či Lásko voníš deštěm. Mezi dvorní textaře „české lady soul“ patří Jiřina Fikejzová, Jaroslav Wykrent, Zdeněk Vřešťál a Jaromír Nohavica.
„Psát pro Marii Rottrovou je potěšení pro každého autora – a pro autorku spíš. Písním, kterých se ujme, čas jako by nemohl ublížit, to je vzácnost v prudce proměnlivé, pomíjivé oblasti populární hudby. I k ženě jako takové se k ní čas chová jako gentleman, chrání její přirozenou krásu už po řadu jejích namáhavých sezón na koncertních pódiích a v nahrávacích studiích. Marie má ten zvláštní dar, že když zpívá, má každý z posluchačů pocit, že zpívá jen pro něho. Přitom, jak vím, se nikdy nepodbízela lacinou vyzývavostí. Působí skrytým ohněm. Už na startu své úspěšné kariéry to nebyla žádná instantní hvězdička, a tak se z ní časem stala stálice. Osobnost, oblíbená a uznávaná bez věkových bariér. Písně různých barev, rytmů a citových nábojů zvládá s dokonalým cítěním, bezchybnou intonací a dikcí. Slova v jejím podání jako kdyby znamenala víc, než říkají.“
Jiřina Fikejzová


1. Paní Marie, jaké jsou Vaše pocity s přicháze-jícím koncem roku? Jak hodnotíte letošní rok?
Nemám moc ráda konce, tudíž ani ne konec roku, je to možná způsobeno z velké části tím, že listopad a prosinec jsou pochmurné měsíce a já jako ranní člověk nemám ráda ty dlouhé večery a černá rána. Ke konci roku je však i několik světlých bodů, a to je v listopadu „trojoslava“ v naší rodině. Nejprve má můj syn Martin svátek, druhý syn Vítek a já máme narozeniny. Navíc je v Kolovratech posvícení, což je další důvod k oslavě a potom se rychle přeneseme k Mikuláši a Vánocům. Každý rok přináší klady a zápory. Začátek letošního roku jsem prožila u lékařů, takže start nebyl dobrý, mám však za sebou jakousi generálku,  naštěstí jsem zdravá. Léto jsem trávila povětšinou doma a hodně odpo-čívala.

2. Které Vaše Vánoce byly nejkrásnější?
Nemám jediné nejkrásnější, celé dětství jsem si užívala krásné Vánoce, které byly hodně duchovně zaměřeny. Adventní čas a Vánoce jsme prožívali v kostele. Můj tatínek byl varhaníkem a já se účastnila nacvičování kostelního sboru, který tatínek vedl. Moc ráda jsem tam pobývala a brzy jsem uměla všechny skladby nazpaměť. S bratrem jsme se vždycky těšili na dárky, Vánoce byly sice skromnější, ale zanechaly v nás velmi krásné vzpomínky.

3. Co Vás čeká v předvánočním období?
Zařekla jsem se, že se letos budu více šetřit a nebudu moc zpívat, nicméně jen v prosinci mě čeká 13 koncertů. V předvánočním období je vždy veliká poptávka a mně se v tento krásný čas nechce říkat ne. Lidi jsou milí a nesmírně si toho vážím. A tak jsem opět vyhověla ve velké míře pořadatelům. Během koncertních vystou-pení navštívím například Brno, Prahu, Ostravu či Říčany.

4. Jaký dárek dostane Váš pejsek Dusty k Vánocům?
Dusty dostane pod stromeček vždy nějakou hračku a samozřejmě i něco dobrého na zub. Vánoce jsou pro ni také obdobím spousty pachů a chutí, neboť mi věrně asistuje v kuchyni při pečení  a vaření. A je vždy pro mě těžké jejímu žebrání o pochoutky nevyhovět.
5. Co nesmí chybět na Vašem vánočním stole? Připravujete nějakou zvláštní pochoutku?
Na mém vánočním stole nesmí chybět dobrá rybí polévka, kterou máme všichni rádi a jíme ji dva až tři dny. Samozřejmostí je také bramborový salát se smaženým kaprem a cukro-ví. Každý rok také připra-vuji předkrmek, loni jsem přichystala krevety, letos chystám kapra na modro v aspiku, kterého mě naučila teta.

6. Která hudba Vás nejvíce oslovuje? Jaké Vaše písně máte nejraději?
Vlastně se dá říci, že jsem prošla všemi hudeb-ními žánry. Od dětství mě učili zpívat árie z oper, také jsem chodila zpívat k tatín-kovi do souboru. Mám ráda hudbu nabitou energií s emotivním nábojem, líbí se mi každá dobrá hudba. Zaujala mě duchovní hud-ba, dixieland, swing, soul…

7. Jste častá návštěvnice kolovratské knihovny, jaká je Vaše nejoblíbenější čet-ba?
Mám ráda řadu lite-rárních žánrů, které střídám podle nálady. S chutí si přečtu knihy o historii, archeologii či literaturu z oblasti psycho-logie, teologie a filozofie. Když mám koncerty a hodně práce, sahám více k oddecho-vější četbě, mám ráda detek-tivky. K některým knihám se i vracím, doma mám svůj zlatý knižní fond.

8. Sledovala jste dění kolem Superstar? Kdo byl Vaším favoritem a co říkáte těmto soutěžím?
Pokud jsem byla zrovna doma, tak jsem se na Superstar dívala a těšila jsem se na ni. I já jsem začínala v podobné soutěži s názvem „Hledáme talenty“. Postupovala jsem do dalších kol, podobně jako v Superstar, a ve finálovém kole jsem skončila na čtvrtém místě. Neodradilo mě to však, měla jsem velkou chuť pokračovat ve zpívání dál. Již brzy po soutěži si mě pozval ke spolupráci Československý rozhlas. Děvčata, která skončila na prvních třech místech, ve zpívání už nepokračovala. Proto pokud něco nedopadne vždy podle vašich představ, neházejte nikdy flintu do žita a snažte se dál pokračovat.
V soutěži Superstar jsem držela palce Anetě Langerové, je to velmi talentovaná slečna, a pokud bude pracovat se správnými lidmi, čeká ji budoucnost. A je příjemné, že je to holka od vedle.

9. Vaši oba synové se také úspěšně pohybují v hudební sféře, a co vnuci, inklinují také k hudbě?
Kluci mají řadu zájmů, od nejútlejšího věku jsou zahlceni velkým množstvím informací. Starší Maxík má muziku velmi rád a chodí do pěveckého sboru, Bruníkovi se zatím do sboru moc nechce. Zato Bruník hrozně rád čte, bude to jistě velký čtenář, a to především díky mamince, která si s nimi stále čte.

10. Narodila jste se a část života jste strávila v moravskoslezské metropoli, vracíte se tam ráda?
Ostravu mám moc ráda, mám k ní hluboký vztah, dnes tam však jezdím jen na koncerty, za bratrem či přáteli. Dnes bydlím tady a jsem tu doma. Svět se dnes zmenšil, není proto problém být za chvíli kdekoliv.

11. Jaké zájmy máte kromě hudby?
Velmi se zajímám o architek-turu, přetváření a budování interiéru. Pravidelně si kupuji časopisy o bydlení, mou velkou zálibou je také čtení a vaření. Miluji zvířata, ráda chodím do přírody a v jarních a podzimních měsících se věnuji zahrádce.

12.  Jaké máte plány do budoucna?
V loňském roce mi vyšlo CD „Všechno nejlepší“, na kterém je výběr nejkrásnějších písniček. V letošním roce na podzim vyšlo album starých duetů, na kterém posluchači najdou písně například s Karlem Gottem, Pavlem Bobkem, Josefem Dvořákem či Bolkem Polívkou. Také již dva roky připravuji novinkové album. Ač si nikdy nedávám na Nový rok předsevzetí,  letos si ho určitě dám - od ledna již začnu natáčet, aby album vyšlo v říjnu příštího roku. Ráda bych udělala svým příznivcům radost. Na albu budou dvě krásné písničky od Blaira Packhama, kamaráda mého syna. Z dalších autorů textů můžu zmínit například Zdeňka Rytíře, Zdeňka Vřešťála či Zuzanu Navarovou.

13. Jak se Vám žije v Kolovratech, co Vám zde chybí a co Vás nejvíce trápí?
Kolovraty jsem si hned od začátku zamilovala. Trochu mi vadilo, že tu není les, až na Prknovku, která by se však mohla lépe upravit a osadit lavičkami na odpočinek. Stále však narůstá počet procházkových tras, z nichž jednou budou nádherné aleje s dostatkem stínu. Každý, kdo Kolovraty navštíví, je jimi nadšen a já se každému naší obcí ráda chlubím. I společenský život začíná v Kolovratech pomalu klíčit. V naší městské části mi nechybí nic, je to dokonalá obec, už i děti se mají kde koupat. Kdyby každá obec vzkvétala jak Kolovraty, bylo by to bezvadné.

Novinkové CD Marie Rottrové „Jen ty a já“ s 19 duety je také k zakoupení v kolovratské prodejně „U Chadů“. Určitě s ním uděláte radost pod vánočním stromkem.


Paní Marie, děkujeme za příjemné povídání a přejeme pohodové Vánoce a vše nejlepší do příštího roku.


Eva Černohorská
Tomáš Bezouška


 

 

—————

Zpět